SkipNavigation

FotoJet Collage.jpg

Årsberetning: 2016 blev året, hvor selv de mest basale menneskerettigheder kom under pres

Udgivet 04.04.2017
DIGNITYs årsberetning for 2016 er netop blevet offentliggjort. I den kan du få et overblik over de væsentligste resultater, samt årsregnskabet.

Karin Verland, læge og direktør i DIGNITY

Årsberetningen 2016

2016 blev året, hvor selv de mest basale menneskerettigheder kom under pres

Fra USA i vest til Filippinerne i øst blev det klart, at kampen mod tortur og andre umenneskelige overgreb stadig er netop det – en kamp. Og det er en kamp, der må fortsættes i utrætteligt tempo, så længe magthavere i både vestlige og ikke-vestlige lande krænker de principper, vi som internationalt samfund har opbygget tilslutning til igennem årtiers hårdt arbejde.

For som så mange andre menneskerettighedsorganisationer prægede de internationale strømninger også DIGNITYs arbejde i 2016. På baggrund af Præsident Donald J. Trumps valgløfte om at genindføre waterboarding og ’det der er værre’, prøvede DIGNITY for første gang kræfter med en protestunderskriftsindsamling, der senere førte til et givtigt møde med den demokratiske Senator Dianne Feinstein. I samarbejde med Senator Feinstein og andre relevante grupper vil DIGNITY også fremadrettet have fokus på udviklingen i USA.

Tilbage i Danmark fik vi i årets løb blandt andet sat fokus på brugen af isolationsfængsling, og især isolationsfængsling af børn, som DIGNITY igennem flere år har advokeret imod. Desuden fortsatte vi arbejdet for at sikre en tidligere rehabiliteringsindsats, så flygtninge med traumer kan få den hjælp, de behøver, så tidligt som muligt. I øjeblikket har DIGNITYs klienter opholdt sig i Danmark i 16 år i gennemsnit, førend deres behandlingsbehov identificeres.

Året gav dog også grund til optimisme og glæde. Vores årlige meningsmåling i november viste en stor fremgang i danskernes modstand mod tortur.

Hele 76 procent af de over 1.000 adspurgte svarede, at al tortur bør være forbudt. Kun 17,6 procent svarede, at tortur kunne være i orden i visse tilfælde. Det er den største opbakning til torturforbuddet siden DIGNITY begyndte at foretage meningsmålinger på området.

I slutningen af året vandt DIGNITY (som hovedansvarlig for et konsortium bestående af fem organisationer) Udenrigsministeriets udbud på menneskerettigheds-indsatsen i Mellemøsten og Nordafrika. Indsatsens budget er på 200 mio. kroner, og skal investeres over de næste fem år under Udenrigsministeriets DAPP-program (Det Arabiske Partnerskab).

2016 blev ligeledes året, hvor vi med stolthed kunne berettet om overlæge og afdelingsleder Jens Modvigs nye titel som formand for FN’s Torturkomité (CAT). Jens Modvig har over 20 års erfaring i kampen mod tortur og har været medlem af FNs Torturkomité siden 2014.

I 2016 gik DIGNITY-prisen til mellemøstkorrespondent Puk Damsgård og fotograf Daniel Rye. De modtog prisen for bogen ’Ser du månen Daniel’, som er en rystende og stærk fortælling om Daniel Ryes 13 måneder som kidnappet af IS i Syrien. Det er en beretning, som råt viser, hvorfor tortur og umenneskelig behandling er så ødelæggende, og det er en fortælling, som er med til at åbne danskernes øjne og skabe større forståelse for de lidelser, torturens ofre oplever.

I årsberetningen præsenterer vi en række af de resultater, som vi har opnået i 2016. Dette er naturligvis kun et udpluk af de mange projekter og initiativer, som har præget året for DIGNITY. Du kan læse mere om vores arbejde på dignityinstitute.dk.